min vecka!

som ni kanske vet så harju jag haft prao den här veckan, jag var på sjukhuset. det var faktist helt ok men inte så extremt roligt. i måndags så var jag på laboratoriet och praoade, tisdag så ar jag på röntken och onsdag-fredag var jag på medicin. på medicin så var det mest gammla människor så jag fick hjälpa till med dom, delade ut mat,fika mm. helt okej ändå!
men i fredags/i går så var jag inte på sjukhuset pga att jag hade nackspärr kunde inte vrida huvudet kunde knappt röra mig kändes det som,så dom skickade hem mig och sa att jag skulle gå hem och vila.
igår så låg jg typ bara va lite hos farmor och farfar. sen när jag kom hem så bakade jag en kladdkaka med chokadglasyr på! den ska vi äta idag efter att vi har grillat, imorgon så är det ju mors-dag men eftersom mamma jobbar imorgon så ska vi fira henne idag;) 
 
kommer lägga upp bild ikväll hoppas jag på kladdkakan. den är himmelskt god typ min pappas favorit att äta, vi äter den med bär till vilket blir perfekt tillsammans att avnjuta:)
 
funderar på att baka något litet mer just till mamma bara och överraska henne vi får se vad jag hitar på!
 
men här nedan kommer receptet ifall ni skulle vilja baka den nån gång!!
 

ngredienser

Så här gör du

 

  • 150 g smör
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 4 tsk vaniljsocker

Glasyr

  • 2 dl grädde
  • 1 msk honung
  • 1 1/2 msk strösocker
  • 100 g fin mörk choklad
  • 2 tsk smör

Hallonsås

  • 250 g hallon (färska eller frysta)
  • 1/2 dl socker
  • 1 msk konc apelsinjuice

Detta är ett recept från Buffé nr 5 2008

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smält smöret. Blanda ägg och socker i en bunke. Häll ner det smälta smöret i blandningen.
  3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
  4. Häll ner de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda noga. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter, ca 22 cm i diameter. Grädda i 30 minuter. Tryck ner kanterna när kakan är klar så att den blir jämntjock.
  5. Glasyr: Blanda grädde, honung och socker i en kastrull. Låt det koka upp. Bryt chokladen i en bunke och klicka i smöret.
  6. Häll den varma blandningen över och mixa slätt med en stavmixer.
  7. Låt svalna. Ställ in i kylskåp för att stelna. Bre den över kakan när den kallnat.
  8. Hallonsås: Mixa hallon, socker och apelsinjuicekoncentrat till en sås och servera till. Vispad grädde smaksatt med lite apelsin är gott till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback