frukost tips!

en god frukost att göra idag om ni har tid eller att göra under helgen när ni vill lyxa till det!
det här scones receptet är en nyttigare variant på scones. 
första gången jag testade att göra sconse och jag smakade jag blev helt paff av vad gott det va! man ska ju helst äta dom direkt när dom är varma, jag brukar av njuta dom med smör,ost och lite marmelad eller sylt.
gå gärna in på den här sidan så hittar ni en massa recept på scones!! 
http://www.scones.se
 

Dinkelscones

Du behöver

  • 4 dl standardmjölk
  • 2 dl valnötskärnor alternativt 1 gram saffran
  • 8 dl dinkelmjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 1 tsk strösocker
  • 1,5 msk bakpulver
  • 100 g smör

Gör så här:

Hacka och blanda ner valnötskärnorna i mjölet. Om du använder saffran skall du värma mjölken och låta det dra under tiden mjölken svalnar.

Blanda mjöl, salt, socker, bakpulver. Smula i smöret. Tillsätt mjölken och rör snabbt ihop till en deg, arbeta inte degen för länge då blir de sega.

Grädda i 200 grader, 13 minuter.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback