bröd!

här får ni receptet på det brödet jag gjorde igår! jag lovar gör ni det så kommer det bli lyckat, hemma hos mig så blir det alltid lyckat och bra! 
tips.. gör dubbel sats och frys in, det som också är så bra med det är att man kan fylla dom med söta/salta fyllningar, jag fyllde mina igår med nutella och det blev riktigt riktigt gott..
 
Receptet
500g-1kg vetemjöl
3-4dl mjölk
2dl vatten
1dl yoghurt (ex. turkisk yoghurt)
1dl olja
1-2tsk bakpulver (jag tog 1,5tsk)
50g jäst
1tsk socker
1tsk salt
 
GÖR SÅ HÄR...
blanda ljummen mjölk,vatten,jäst,socker,olja och salt i en bunke låt det stå,
i en annan bunke så blandar ni mjöl,bakpulver,
häll sedan det i jäst blandningen tillsätt yoghurt, knåda till en jämn smet,
låt jäsa i 30min.
sätt ugnen på 200*
ta ut degen på ett mjölat bakbord och ta lite deg och kavla till en cirkel dela sen cirklarna i treanglar rulla ihop dom från den bredaste änden till spetsen och lägg på en plåt med bakpapper,
(om ni ska fylla dom så gör ni samma sak fast med fyllning)
låt dom jäsa i ca 15-20min på plåten, pensla med ett ägg och lägg på lite salt på dom
grädda i ugnen tills dom fått fin färg.
 
så här gör ni!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback